BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, February 18, 2015

Penjagaan Wajah

Salam and Hi!

Hari ini tiba-tiba rasa nak menulis dan berkongsi mengenai penjagaan wajah. Padahal baru je update blog tadi. Hehehe. Al maklumlah lama tak blogging, maka bila start ni mood menulis pun mai laa.. LOL.

Tanpa kita sedari banyak faktor kenapa kulit muka mula ditumbuhi jerawat selain faktor pemakanan dan hormon.




Penggunaan Tuala

Tuala yang sama digunakan untuk lap badan dan rambut selepas mandi digunakan untuk mengelap muka anda. Lebih teruk lagi, tuala yang sama digunakan selama sebulan atau lebih dan kita masih terfikir kenapa jerawat masih naik di muka padahal produk2 kecantikan yang digunakan sesuai untuk semua jenis kulit walaupun kulit sensitif. Asingkan tuala badan dan tuala muka serta minimumkan penggunaan tuala muka sekurang-kurangnya 1 hari. Maknanya setiap hari tukar tuala muka. Susah? Mesin basuh kan ada. Hehehe. Stok 2 helai tuala muka sudah mencukupi untuk kegunaan seharian anda.

Kuku Jari Tangan

Jari tangan sentiasa aktif melakukan pelbagai kerja dan sentuhan seperti juga kaki namun bezanya, jari tangan menyentuh muka dan jari kaki tidak. Hehehe. Kuku memainkan peranan yang penting dalam penyebaran bakteria2 aktif ke kulit. Bakteria2 jahat ini berpindah dari celah2 kuku jari tangan yang panjang ke kulit muka ketika kita sedang mencuci muka, menyapu krim2 kecantikan ataupun ketika memicit jerawat. Haaa.. Maka, mulai hari ini, pastikan kuku jari tangan anda sentiasa pendek, rapi dan bersih. Jangan salahkan produk2 kecantikan semata-mata.

Konsisten dan Setia

Setiap produk kecantikan mempunyai pro and con. Tidak semua bagus dan tidak semua tak bagus. Yang pasti sebelum menggunakan sesuatu produk, pastikan dahulu kandungannya samada merbahaya atau tidak. Bagi yang beragama Islam semestinya kena pastikan dahulu Halal atau tidak. Bagaimana? Google sahaja sudah tahu. Atau kebanyakan produk2 bagus mempunyai laman webnya yang tersendiri. Apabila sudah bertemu jodoh dengan produk kecantikan/penjagaan wajah yang bagus, pastikan anda menggunakannya secara konsisten. Paling lama sampai habis produk tersebut iaitu sebulan kebiasaannya. Konsisten maksud saya penggunaan setiap hari bukannya hari ini guna, esok tak guna. Diibaratkan mencuci bilik air yang kotor setiap hari dan seminggu sekali. Mana yang lebih bersih dan suka dipandang setiap hari? Mestilah yang kita bersih dan jaga hari-hari kan? Bila sudah serasi setialah pada yang satu ya. Kuatkan semangat untuk setia kerana kita tahu godaan2 iklan memang sangat mencabar lebih2 lagi bila kita lihat semua orang memakainya dan makin cantik berseri. Tak salah mencuba cuma pastikan produk tersebut sesuai atau tidak diserasikan dengan produk yang sedia ada kita gunakan. Sebagai contoh, saya menggunakan bedak ronasutra untuk make up, Serum Xaviera untuk guna sebelum dan selepas make up, dan terbaru Malaika oil sebelum tidur malam dan pada waktu pagi (waktu cuti/ untuk yang tidak bekerja). Walaupun berbeza jenama namun keserasian itu penting. Itu anda kenalah kreatif! Yang penting jangan risikokan wajah anda terutama untuk kulit2 muka sensitif.

Minum Air Masak

Minum air masak sekurang-kurangnya 3L sehari. Walaupun anda tidak consume apa-apa supplemen namun jika boleh amalkan minum air masak dengan banyak terutama ketika cuaca panas. Kekurangan air boleh menyebabkan kulit anda menjadi kering dan kusam. Selain itu boleh menyebabkan masalah2 lain timbul seperti kulit gatal, sensitif, berjerawat dan sebagainya. Tak rugi pun amalkan minum air masak nak2 untuk kaum wanita. 

Detox

Tahukah anda? Punca pelbagai jenis penyakit berasal dari dalam perut/usus besar? Sila check proses penyahtinjaan anda. Berapa kali sehari anda membuang atau anda mempunyai kesukaran dalam membuang air besar seperti masalah sembelit, buasir dan metabolisma rendah? Jika ya, saya sarankan anda mulalah penuhi peti sejuk dengan buah-buahan seperti oren, buah naga, epal, anggur, mangga dan sebagainya. Selain minum air masak dengan banyak setiap hari, buah-buahan juga mampu membantu anda untuk proses detox. Apa terjadi jika kita tidak detoks? Maka, toksik2 dalam badan mula berkumpul dan termendap dalam usus menghasilkan pelbagai2 jenis penyakit merbahaya. Kesannya kepada kulit juga kelihatan terutama pada wajah apabila muka anda mula menjadi kusam dan kering. Jerawat2 mula timbul. Bermula dari kecil makin besar dan banyak. Sekarang banyak produk2 untuk detox boleh anda dapati.

Kadang-kala masalah jerawat timbul dari masalah berat badan atau sistem peranakan (bagi perempuan). Selesaikan dahulu masalah berat badan barulah fokus pada penjagaan wajah. Seperti juga nak putihkan kulit wajah. Selesaikan dahulu masalah jerawat baru fokus pada nak putihkan kulit muka. Keputihan yang banyak juga faktor jerawat timbul dengan banyaknya. Keputihan berlaku disebabkan masalah rahim/peranakan wanita. Produk2 bagus untuk kesihatan dalaman wanita kini banyak boleh diperolehi selain herba2 tradisional seperti jamu2 dan sebagainya.

Natijahnya, anda tahu diri anda yang sebenarnya. Kenali dahulu badan anda dan masalah2 yang dihadapi. Cari akar utama kepada permasalahan supaya masalah2 lain boleh diatasi sepenuhnya. Kesimpulan yang dapat saya simpulkan di sini, detoks dahulu, jaga rahim/peranakan (walaupun anda masih belum berkahwin/ bersalin) barulah fokus kepada produk2 penjagaan wajah. Penjagaan dalaman memainkan peranan yang penting dalam kecantikan luaran. Seperti juga hati. Hati yang baik mencerminkan peribadi dan akhlak yang baik.

Wassalam. 

Jemput LIKE!
>>> FB PAGE: Cygnet Store
>>> FB PAGE: Halal4u Online Shop 

Masalah Jerawat dan Kulit Kusam?


Salam dan hai!

Mungkin di kalangan anda masih tidak mengenali Malaika Facial Treatment Oil atau ada yang baru sahaja mengenalinya. 

Apa sebenarnya Malaika Facial Treatment Oil (MFTO) ini?

MFTO ini dibuat secara tradisional- handmade tanpa menggunakan alkohol dan bahan kimia merbahaya yang lain. Kandungannya adalah 100% semulajadi dan halal. Alhamdulillah saya sempat berbual2 dengan pengasas/owner Malaika Oil tentang pembuatan minyak tradisional ini. Menurut beliau, tujuan utama beliau mencipta formulasi Malaika Oil ini adalah untuk menggalakkan anak2 muda masa kini menggunakan bahan2 semulajadi dan herba2 tradisional dalam rawatan dan penjagaan kulit muka. Ramuan utama dalam MFTO ini adalah - Minyak Zaitun Berkualiti Tinggi, Minyak Lemon, Minyak Kastor, Serbuk Temulawak serta bunga2 dan herba2 terpilih. Kesemua bahan2 ini kebanyakannya diimport dari India dan dibuat sendiri oleh pengasasnya. Walaupun kesemua bahannya diimport khas namun harganya masih lagi berpatutan dan mampu dimiliki oleh semua lapisan umur - iaitu hanya RM30 sebotol (30ml)!

Apa kelebihan Malaika Facial Treatment Oil (MFTO) ini?
  • Melembutkan kulit muka secara semulajadi
  • Merawat kulit berjerawat
  • Mengurangkan jeragat
  • Mengurangkan kedutan
  • Mengurangkan bintik hitam dan putih
  • Menjadikan kulit muka 'glowing' secara semulajadi
  • Mengecilkan pori2 kulit muka.
Kenapa saya sangat yakin dengan Malaika oil dalam membantu mengatasi masalah kulit berjerawat?

Saya seperti remaja-remaja yang lain suka menggunakan pelbagai jenis produk skincare dan make-up. Namun bila sudah memasuki awal 30an, baru nak menyesal dan bertaubat..hahaha. Semasa mengandung anak ke-2, saya mendapat alahan yang sangat teruk pada kulit wajah. Kulit muka saya ditumbuhi jerawat-jerawat batu! Alhamdulillah..walaupun mengambil masa yang lama, saya konsisten memakai Full Set Malaika iaitu - Malaika Oil Cleanser, Malaika Spray Moisturizer dan Sabun Medimix. Kesemuanya 100% organik dan handmade. Hasilnya? Kulit muka saya makin berseri, sihat dan bersih!



Ada yang bertanya apa rahsia kulit muka saya licin dan bebas jerawat. Tipu jika saya kata saya tak pernah naik jerawat. Walaupun kulit muka saya bukan jenis sensitif, tapi hidung saya sebaliknya. Asyik bersin sahaja bila terkena habuk dan bangun pagi2 kerana suhu sejuk. Resdung mungkin. Jika dulu saya hanya mengamalkan bedak Ronasutra untuk membantu masalah kulit muka yang berminyak. Teruk juga sebab masalah kulit muka berminyak tu menyebabkan saya naik jerawat kecil2 atau dipanggil jerawat nasi! hehehe.. 5 tahun menggunakan Ronasutra, saya bebas dari masalah kulit berminyak dan jerawat nasi. Hingga kini saya masih menggunakan bedak Ronasutra dan produk2 dari Ronasutra. Malam saya menggunakan Malaika Full Set Skincare, manakala siang saya lindungi kulit muka dari sinar UV dengan bedak Ronasutra yang mengandungi SPF35.

Untuk anda yang berminat untuk mencuba rangkaian Set Ronasutra atau Malaika Oil  atau kedua-duanya sekali bolehlah menghubungi saya WhatsApp ONLY: 0179001287 (Wan Adda). WhatsApp sahaja ye. Mesej dan call tidak akan dilayan atas sebab2 personal privasi. Atau more info about these two product? Boleh klik link di bawah ini. Thank youuuu.. 


FB Page: Cygnet Store