BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, April 29, 2014

Shoulder Dystocia - Erb's Palsy Part 4

Lagi 12 hari genap 11 bulan umur Faiqah. Cepat sungguh masa berlalu. Terbaru mengenai Faiqah - baru nampak gigi susu bawah dua batang eh, tunggul baru..hehehe..skit je baru nampak. Perasan jugak air liur meleleh. Hmmm, gatal gusi laa tuuuu! Alahai anak ibu ni..

Perkembangan tangan kanan Erb's Palsy nya?
Sekarang saya dan suami dalam usaha nak stimulate saraf2 di jari jemarinya supaya jari2 tangannya pandai buka dan genggam dengan sendirinya. Teori  saya, bila jari-jemarinya dah pandai bergerak dengan sendirinya, kekuatan otot pada bahagian pergelangan tangan akan semakin kuat. Bila pergelangan tangan semakin kuat automatik otot2 bahagian lengan yang lain juga akan kuat. Saraf2 di bahagian lengan juga akan bertambah kuat. Namun, senaman2 lain seperti biceps tak dilupakan jua..hehehe

Selain itu, saya dalam usaha untuk melatih tangan kanannya berdikari tanpa bantuan tangan kirinya yang sentiasa menyibuk membuatkan tangan kanannya malas nak bergerak. Ikat tangan kirinya salah satu usaha yang kreatif juga (physiotherapist Faiqah turut bersetuju dengan cara itu..hehehe). Mula2 Faiqah menangis juga memberontak. Then, saya cuba distract Faiqah dengan lagu2 kanak2 serta toys. Dia leka seketika dan tangan kanannya mula bergerak sedikit demi sedikit. Tapi yang merisaukan saya, dia bergerak menggunakan bahu! Kesan jangka masa panjang jika dibiarkan tanpa fisio/senaman akan menyebabkan tangannya pendek berbanding tangan normal. Hurmm, kena banyakkan senaman pergerakan lengan jugak ni sambil bahu dipegang (latih supaya bahunya relaks, hanya lengan - siku ke jari yang bergerak).

Contoh perkembangan terkini?
Alhamdulillah! Sekarang Faiqah dah pandai gerakkan tangan kanannya sendiri dan merasai setiap pergerakan tangannya itu. Contoh yang saya nampak ialah:- 


  1. Semasa baring, dia boleh mengangkat tangan kanannya sambil menggosok2 dahi atau mata kanannya. Namun, jari jemarinya masih dalam mode genggam.
  2. Semasa baring/duduk, tangan kirinya membantu mengangkat tangan kanannya sambil2 jari jemari dibuka dan tapak tangan dipusing2 atau dibawa ke mulut untuk digigit.
Semasa baring, tangan kanannya menunjukkan peningkatan yang sangat2 positif. Namun semasa duduk, dia sedikit malas. Bergerak dengan bantuan bahu. Hmmm.. well, long way to go! In shaa Allah! I'll never give up! 


0 comments: