BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, May 24, 2009

Main Hati

Sakitnya hati bila dilukai oleh insan yang kita sayangi. Bahkan kalau digigit oleh kucing kesayangan pun ada yang menangis. Menangis bukan kerana kesakitan tetapi terkilan dengan sikap kucing kesayangan itu. Walaupun kita tahu hakikatnya kucing yang disayangi itu merupakan seekor binatang dan bukannya manusia serta kemungkinan untuk menggigit adalah tinggi. Seperti manusia juga, mungkin ada yang ditinggalkan teman lelaki yang memberi alasan kita terlalu baik untuknya. Terimalah seadanya bahawa – bahawa lelaki itu jahat! Jangan cuba untuk mengubah fakta dengan mengatakan kita yang bersalah dan terlalu banyak kelemahan sehingga si dia meninggalkan kita! Menangislah sepuas hati bukan untuk lelaki jahat itu tetapi kebodohan kita dalam mempercayai dan menyayangi insan jahat itu! Apa tidaknya? Kenapa memberi alasan kita terlalu baik buatnya? Mengapa tidak berterus terang? Setidak-tidaknya jujurlah pada diri sendiri dan orang yang pernah menyayangi anda wahai lelaki-lelaki yang tidak pandai bersyukur!


Lelaki memang pandai berkata-kata. Manis pula berbicara. Terimalah seadanya. Tidak percaya ? Tanyalah diri sendiri yang pernah bercinta dan ditinggalkan. Apa janji-janji manis yang pernah dileburkan dalam volcano cinta anda berdua suatu ketika dahulu ? Apa hasilnya ? Hanya asap-asap dan debu-debu beracun yang mampu membunuh seorang insan bergelar manusia apatah lagi hati seorang wanita. Mengakulah wahai lelaki-lelaki yang pernah bercinta dan lari dengan alasan-alasan yang tak munasabah, bak kata pepatah – habis madu sepah dibuang ! Itulah lelaki, yang manis mahu, yang masam, pahit, masin, pedas tak mahu. Katanya wanita banyak songeh, terlalu memilih atau jual mahal. Padahal menatang dulang, paku serpih, mengata orang dia yang lebih!


Tak usahlah membela diri dengan berkata “Dia tu memang playgirl, suka mainkan hati lelaki. Padanlah dengan muka dia..”. Maka apa kata wanita pula? Membalas dendam kerana hatinya pernah dipermainkan oleh seorang lelaki. Dia mencintai sepenuh hati namun si dia mencintai tak sampai sekerat hati. Apa yang nak dikatakan lagi ? Satu jari menuding, empat jari lagi kembali menuding kepada diri kita sendiri. Ini bukan kisah peribadi diri sendiri. Sekadar pemerhati dan pendengar yang baik hati. Tak mahu simpan untuk diri sendiri. Untuk dijadikan panduan buat wanita-wanita mahupun laki-laki. Jangan suka-suka nak main hati. Nanti ada pula yang sakit hati sampai sanggup nak bunuh diri (nauzubillah..minta jauhlaa kan). Cinta itu sesuatu yang suci. Mulakannya dengan niat yang murni. Suburkannya dengan budi pekerti dan saling memahami. Buat yang tiada lagi janganlah dirisaui. Sampai masanya anda akan jumpa juga dengan si dia yang anda dan dia saling sukai sepenuh hati. Ingatlah satu perkara sebelum saya mengundurkan diri. Janganlah terlalu membenci kerana boleh jadi dialah yang akan kita cintai. Jangan pula terlalu mencintai kerana boleh jadi dialah yang akan kita benci. Salam.





0 comments: